Czy opakowania produktów spożywczych mają na Ciebie wpływ?

26 listopada 2021

Zaktualizowano: 2/13/2020

Jedzenie w Twoim koszyku na zakupy może mieć na Ciebie większy wpływ, niż zdajesz sobie z tego sprawę. Być może wybierając między dwoma rodzajami przesłodzonych płatków śniadaniowych, wybrałeś ten, który chwalił się "pełnymi ziarnami", zamiast drugiej odmiany. Albo przy ustalaniu, który rodzaj chipsów ziemniaczanych chcesz kupić, możesz wybrać torebkę, która reklamuje się jako "zrobiona z prawdziwą solą morską". Wiele produktów spożywczych jest sprzedawanych konsumentom w dużej mierze w oparciu o subtelne niuanse opakowania, a czasami może to być mylące.

Wpływ marketingu żywności na grupy społeczne

Ostatnie badania przeprowadzone przez Uniwersytet Stanforda pokazują, że firmy produkujące chipsy ziemniaczane nieustannie zmieniają i aktualizują taktykę pakowania, aby przyciągnąć większą liczbę konsumentów. Dużą część ich koncepcji stanowi marketing skierowany do określonych grup społecznych. W przemyśle chipsów ziemniaczanych, bardzo często można znaleźć dwa główne rodzaje chipsów ziemniaczanych. Jeden rodzaj jest droższy i reklamuje się jako "naturalnie zrobione z solą morską" lub "ręcznie łamane" dla swoich wysoko opłacanych konsumentów, którzy szukają dziwacznych i ręcznie robionych procesów. Zauważyli oni również drugi rodzaj chipsów skierowanych do bardziej oszczędnych konsumentów. Fani tego typu chipsów często widzą slogany takie jak: "tak jak robiła babcia!". Ci konsumenci często szukają tradycji i swojskości w swoim zakupie. Bez względu na klasę społeczną, każdy szuka tego, co uważa za "autentyczne" chipsy ziemniaczane, ale każda osoba ma inną definicję tego słowa. Firmy produkcyjne wzięły to pod uwagę, wprowadzając na rynek swoją markę chipsów.

Skoncentrowane opakowanie

Liczne firmy spożywcze przyjęły technikę pakowania ukierunkowanego. Koncepcja jest stosunkowo taka sama, jak w przypadku marketingu chipsów: Znajdź swoją docelową grupę odbiorców i zapakuj swój produkt w kierunku tej grupy ludzi. Wiele firm prosi nawet swoich konsumentów o udział w procesie pakowania. Guma do żucia Orbit organizuje obecnie konkurs na projekt swojej owocowej linii "Remix". Dzięki konkursowi, firma może zaangażować konsumentów i dowiedzieć się, co dokładnie im się podoba, jednocześnie wykorzystując entuzjazm swoich klientów jako dodatkową reklamę.

Szybko i łatwo

Innym przykładem opakowania ukierunkowanego jest nowe opakowanie "Yes Pack" firmy Kraft, przeznaczone dla sosów sałatkowych w dużych ilościach. Firma stworzyła uchwyt przymocowany do zewnętrznej strony elastycznej torebki, który łatwo chwycić i przenieść. Opakowanie to skierowane jest do szerszego grona odbiorców, przede wszystkim do klientów z branży gastronomicznej, którzy chcą mieć możliwość łatwego nabrania kilku opakowań sosu na raz. Podobnie jak wygodne i łatwe w użyciu opakowania dressingów, na półkach sklepowych coraz częściej pojawiają się "opakowania rodzinne" z produktami spożywczymi. Te większe opakowania zawierają wszystko, od nuggetsów z kurczaka po warzywa i inne mrożonki, i są skierowane do zapracowanych mam, które chcą je po prostu wziąć do ręki. Wiele z tych produktów może nie być bardzo zdrowych i mogą mieć nienormalnie małe porcje, ale prosty termin "opakowanie rodzinne" lub "rozmiar rodzinny" może być czasem czynnikiem decydującym dla zapracowanego rodzica.

Marketing w oparciu o płeć

Opakowanie ukierunkowane może również skupiać się na mężczyznach lub kobietach. Dr Pepper Ten prowadzi nieustanną kampanię, że jego produkt jest przeznaczony wyłącznie dla mężczyzn, aby przeciwdziałać postrzeganiu napojów dietetycznych jako "dziewczęcych". Strategia Dr Peppera polegała na humorystycznym przedstawianiu napoju jako zbyt intensywnego dla kobiet. Z drugiej strony, nowa marka piwa o nazwie Chick jest skierowana do kobiet dzięki swojemu lekkiemu smakowi. Kartonowe opakowanie zostało zaprojektowane tak, by przypominało torebkę, a sama butelka jest różowa i ma sylwetkę czarnej sukienki. W ten sposób marka ta chce wykorzystać niszę kobiet pijących piwo, które być może chcą czegoś stworzonego właśnie dla nich.

Zakup ograniczony w czasie

Opakowania "Limited Edition" (jak seria Retro 80's General Mills) to kolejny aspekt, na którym producenci żywności mogą skupić swoje wysiłki marketingowe. Celem jest przyciągnięcie uwagi konsumentów innych marek. W artykule z Packaging Digest zauważono, że "konsumentów przyciąga nostalgia". Dodając aspekt pudełek z limitowaną edycją, nakładają one limit czasowy na to, jak długo te konkretne przedmioty pozostaną na półkach, co zwiększa konieczność szybkiego zakupu przez konsumentów.

Niezależnie od tego, czy koncentruje się na kobietach i mężczyznach, czy na interakcji między konsumentami, marketing producentów żywności prawdopodobnie wpływa na Ciebie bardziej, niż zdajesz sobie z tego sprawę. Zwróć uwagę na to, co umieścić w swoim koszyku na zakupy i dlaczego umieścić go tam!

Reklama zdrowych wyborów

Producenci wiedzą, jak ważne jest dokonywanie zdrowych wyborów dla Ciebie i Twojej rodziny. Wiele produktów spożywczych znajdujących się obecnie na półkach sklepowych reklamuje się jako zdrowe opcje. Wiele firm promuje zdrowy tryb życia i włączyło tę ideę do swoich produktów.

Diet Coke współpracuje obecnie z National Heart Lung and Blood Institute w ramach kampanii "The Heart Truth", która ma na celu promowanie programów edukacyjnych i uświadamiających dotyczących zdrowia serca kobiet (choć soda z pewnością nie jest tym, co większość uznałaby za "zdrowy wybór"). Opakowanie firmy identyfikuje jej związek z organizacją poprzez umieszczenie dużego czerwonego serca na puszkach Diet Coke. Wiele firm skorzysta z okazji, aby promować swój produkt, jednocześnie pomagając dobrej sprawie. Kiedy widzisz promocyjne opakowanie, przypomina ci się, że twój zakup może w jakiś sposób pomóc sprawie, więc zazwyczaj jesteś bardziej zmotywowany do zakupu tego produktu.

Wiele firm stara się głosić swoje korzyści zdrowotne, a włączenie całych ziaren jest popularne. Jedynym problemem jest znalezienie żywności, która jest rzeczywiście "pełnoziarnista", a nie tylko pretenduje do tego tytułu. Pierwszą rzeczą, której należy szukać w produktach, które twierdzą, że są zrobione z pełnego ziarna, jest lista składników na odwrocie. Czy "pełne ziarno" pojawia się na pierwszym miejscu jako najbardziej rozpowszechniony składnik, czy też biała mąka pojawia się przed pełnym ziarnem? Jeśli biała mąka jest na pierwszym miejscu, to nie można jej uznać za "pełnoziarnistą". Ważne jest, aby określić, czy to, co kupujesz, jest rzeczywiście pełnoziarniste.

Co to oznacza dla mnie

Wiedza na temat tego, co kryje się za nawet najprostszym opakowaniem, może zainspirować Cię do bycia bardziej ostrożnym i świadomym tego, co faktycznie znajduje się w kupowanej żywności, a nie tylko tego, co jest reklamowane z przodu. Nie ma znaczenia, czy z przodu jest napisane, że jest to produkt zdrowy dla serca, beztłuszczowy i wysokobiałkowy, jeśli składniki nie potwierdzają tego stwierdzenia. Sprawdź listę składników z tyłu produktu, aby zobaczyć, jaki jest najbardziej rozpowszechniony składnik, ponieważ pojawi się on jako pierwszy na liście. Samo sprawdzenie składników może pomóc Ci spojrzeć poza wpływ opakowania i marketingu producenta, aby być świadomym tego, co kupujesz.

Autor

Piotr Kaczmarek

Redakcja delasens.pl

To może Cię zainteresować